dimarts, 17 de novembre del 2015

I ara un joc de comunicació, una de les grans habilitats del líder.


Una volta hem vist què és un líder i quins tipus de lideratge podem trobar, és hora de veure quines són les habilitats que aquest ha de presentar per liderar. En concret, les següents activitats serviran per veure la capacitat de comunicació, de negociació i de treballar en equip tant a 1r. com a 3r. d'ESO. A 3r., a més a més, veurem al final de la unitat lesdiferents formes de motivar els treballadors entre les que pot escollir un líder.

Per veure la comunicació vaig optar, per a 1r. d'ESO, en una activitat que em funcionà prou bé. Volia plantejar les qualitats d'una comunicació efectiva i quines característiques té una escolta activa. Per fer això, els vaig disposar en grups de 4 persones. Un integrant del grup era el líder i tenia un encàrrec: guiar la resta de l'equip per què plasmara en un full, sense veure-la, la figura següent.


Així doncs, un integrant practica l'art de donar instruccions i la resta l'art d'escoltar, ambdós arts tan necessaris en una empresa. Acte seguit, després d'un quart d'hora, veiem els resultats. Com que la figura no era molt complicada, no foren desastrosos.

A partir d'aquest moment comença la classe, i se'ls pregunta el següent a respondre en gran grup:

  • Quins errors i acerts creieu que ha tingut el vostre company o companya quan us explicava les instruccions?
  • El company que ha donat instruccions, creu que els seus companys han fet més difícil la tasca? Per què sí o per què no?

Els qui rebien ordres em deien que el seu company o companya havia "fet més clara l'explicació perquè es fixava en allò que feien i els corregia a temps", o perquè "explicava tot, tot i tot el que havien de fer en cada moment". Són paraules que ens diuen que han entés que una comunicació efectiva ha de ser molt centrada en el detall i saber controlar si el que s'està comunicant s'entén com cal.

Pel que fa a la segona pregunta, els comunicadors no posaren cap objecció dels seus companys, i junts poguérem fer un recull de característiques que reunia l'escolta activa, tals com estar atent a les indicacions, preguntar quan cal, no interrompre qui està parlant...

La veritat és que, si no hagués sigut per alguns problemes de comportament haguts a classe, em vaig arrepentir de no haver aplicat aquesta dinàmica a 3r. d'ESO. És molt completa, treballant a fons la competència lingüística i la interpersonal, i dóna per treballar els continguts de manera divertida. A 3r. d'ESO, d'aplicar-se, recomane que siga amb una figura més complexa, treballant molt més les seves competències comunicatives. Ara bé, recordeu que aquesta activitat és un complement a les nostres explicacions, no les substituïx.

3 comentaris:

  1. Moltes gràcies per el teu blog, és de gran ajuda.

    ResponElimina
  2. M'alegre moltíssim. Gràcies a tu per consultar-lo. Compartir les pràctiques és un imperatiu de tot docent. Ànim! ;)

    ResponElimina
  3. M'alegre moltíssim. Gràcies a tu per consultar-lo. Compartir les pràctiques és un imperatiu de tot docent. Ànim! ;)

    ResponElimina