diumenge, 15 de novembre del 2015
L'Iniciació a l'Activitat Emprenedora i Empresarial: la primera aposta per una educació més econòmica a l'ESO
Sens dubte, en aquests dies estem vivint un nou escenari que ja venia sent necessari. L'actual crisi econòmica no ha fet més que dir-nos que l'educació en conceptes econòmics i financers no és tan sols cosa dels grans executius o els economistes. L'economia ens pertoca a tots, i per fi hi ha una resposta del sistema educatiu que té en compte aquesta realitat. Pensar que una persona acabe l'ESO sense saber res de com funciona el sistema econòmic esdevenia una falàcia que finalment hem superat.
En aquest context arriba una nova matèria al sistema educatiu valencià: Iniciació a l'Activitat Emprenedora i Empresarial, de caràcter optatiu, per als cursos de 1r. i 3r. d'ESO. En aquesta assignatura, els alumnes tenen una primera visió de què és emprendre, quin valor té per a un mateix i la societat en què viu, i quins pasos cal seguir per tal de poder dur a terme un projecte empresarial. Conceptes com els préstecs, l'interés, les figures mercantils o la fiscalitat de l'empresa tenen la seva aparició, i la realització d'un projecte d'empresa fictici esdevé central en aquesta nova matèria que intenta despertar l'emprenedoria entre l'alumnat.
Conveniència de l'assignatura: molta. En un país com l'Estat Espanyol, on l'emprenedoria brilla per la seva absència, és cada cop més necessari despertar l'esperit de lideratge i autoocupació entre el jovent. A més a més, no oblidem que l'educació ha de buscar desenrotllar les màximes potencialitats dels i les nostres alumnes, i despertar la voluntad d'emprendre és un nus necessari per a tal fi.
El problema, com sempre, és la poca coherència existent a l'hora de dissenyar aquestes assignatures. La seva aplicació sembla no haver estat pensada. Primer, perquè la comencen a veure xiquets de 1r d'ESO, que no tenen l'edat més adient per a aquests conceptes. A més, aquests xiquets de 12 o 13 anys cursen el mateix currículum que els seus companys de 3r. d'ESO, d'entre 14 i 16. Des d'un punt de vista pedagògic, no té cap sentit. Esperem que els organismes pertinents pensen sobre aquesta qüestió.
No obstant, tenim dues assignatures que permeten als nostres alumnes posar en joc la necessitat d'escollir entre diferents alternatives així com conèixer-se una mica més, sabent on arriben els seus límits. Endavant!
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada