dilluns, 16 de novembre del 2015

Una dramatització per començar: els diferents tipus de lideratge.

Aquesta ha estat la primera activitat, que iniciava la unitat 2, dedicada al lideratge. El seu objectiu es centra en definir el lideratge i diferenciar entre els diferents estils que aquest presenta, així com veure la conveniència de cadascun segons el tipus d'activitat desenrotllada.

Els conceptes han estat el lideratge autoritari, liberal i democràtic, i per a 3r. d'ESO s'amplien més tard vers el lideratge transformacional i el lideratge transaccional.

La motivació que em dugué a aquesta activitat és que a 3r d'ESO l'havia de desenrotllar a l'última hora... d'un dijous. Els alumnes ja no venen a una optativa a rebre explicacions teòriques, tal com ens conviden aquests continguts. Així, vais inventar tres papers a desenrotllar per tres alumnes de la classe, basats en empreses que ells bé coneixen per ser-los properes. Els alumnes en qüestió havien de seguir el paper i interpretar-lo breument, i la resta de la classe havia d'interactuar amb ells, d'acord amb el que feren.

Els tres papers es presenten a continuació:

MERCADONA
Hola, sóc el cap de tenda d’aquest establiment i volia explicar-vos com treballarem aquest estiu. Com bé sabeu, aquesta empresa viu pel client, i per tant el client és qui mana. Li direm sempre “el cap”.
Quant a l’organització, de matí montarem la tenda i treurem el gènere, després, a l’obertura, ens dedicarem a la venda i l’altencio al cap que s’aprope a la tenda. Hi hauran dos caixers i la resta arreglareu la tenda, menys quan se us cride a caixes per atendre cues. Entés?
A la vesprada arreglarem la tenda perquè estiga preparada cap a les cinc. Així podrem atendre bé al cap i aquest veurà la seva tenda arreglada. A les 21.30, mai abans, començareu a preparar el gènere per munntar tenda demà. Cap dubte?
PELUCÓN (situada a la localitat del centre).
Molt bona tarda. L’agència està d’enhorabona. Hi han entrat diverses campanyes publicitàries de molts diners.  En total, es tracta de 4 spots per televisió, 5 cunyes de ràdio i 4 anuncis gràfics. Cada especialista en aquests formats ja té les característiques de la campanya al seu casseller. Estaré al despatx treballant i espere les vostres notícies en els terminis establerts. A crear!
DC
Molt bones a totes i tots els components de l’àrea comercial i de tendències de DC. El motiu d’aquesta reunió, com us diguérem, és veure de treure un producte que, sense faltar a la filosofía de la nostra marca, ens servisca per entrar en un mercat més adult, això és, buscar clients de més edat.
Quines suggerències em dieu per canviar el disseny?
La resta esteu d’acord amb el vostre company o companya?
Què penseu que busca una persona d’aquestes edats en un calcer?

Què és el millor que li podem oferir?

Realment, els objectius que pretenia a nivell de comportament de l'aula els vaig aconseguir. Fou un moment divertit que donava lloc a explicar-los, fent preguntes a tot l'alumnat, els principals rasgues de cada estil de lideratge. A més, molts raonaven quines activitats podien ser més adequades per a un estilo un altre, donant exemples. Les dramatitzacions foren prou bones! I els alumnes interactuaren molt i descobriren diferents formes de treballar a una empresa. Com a resultat, estic prou content.
A 1r. d'ESO, donat que l'alumnat era més vergonyós, jo mateix vaig escenificar els tres papers, i el resultat és que dies després encara diferencien entre un tipus de lideratge o un altre.
Acte seguit, ve un exercici a entregar en equip al professor, com el següent:
  1. Classifica aquestes activitats segons penses quin estil de lideratge és el més adequat.

  • L’atenció en una cafeteria.
  • El desenvolupament de jocs i productes multimèdia.
  • Les condicions a negociar per un sindicat.
  • El disseny de roba.
  • Les decissions d’inversió d’un banc.
  • El treball d’un perruquer.
  • El treball a la construcció.
  • Les decisions de política educativa en un partit polític.

Aquesta última es va presentar a 3r. d'ESO. A 1r., els vaig demanar que cadascú exemplifiqués una empresa i pensara en els diferents tipus de lideratge que podíem trobar a la mateixa, a compartir en gran grup, i replenant una taula amb els diferents estils i els exemples. Funcionà prou bé. Sabien dir exemples i quan els deia els diferents tipus d'activitats, les sabien classificar.

A 3r. d'ESO, l'activitat presentada en grups donà bons resultats. Molts grups sapigueren classificar adequadament les diferents activitats econòmiques presentades. Per tant, si veieu al vostre alumnat agoviat i voleu que desconnecte al mateix temps que aprenga els continguts d'eixa classe, esta activitat vos la recomane. Dóna prou de suc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada